måndag 21 september 2009

Drömlucka 14 - den röda clownen

.
Ja, det där var ett minne, som jag förträngde under många år.

Händelsen var alltså ett cirkusbesök med min familj … åtminstone pappa var med … runt omkring fyra år kan jag själv ha varit … och det var två clowner och en flygel med det där locket uppe med en sån där pinne … och ena clownen stoppade in huvet i flygeln … den andra clownen slog förståss undan locket … och med en stor smäll slog locket ner på den förstes huvud … och huvet blev helt platt och blodet bara skvätte runt omkring … och jag skrek och skrek i chock och ja helt enkelt dödsångest … och de fick ta ut mig (förmodligen störde jag föreställningen) och minnet är att jag satt på pappas axlar …

Det var förstås en ballong eller nåt sånt som clownen hade, med egna huvudet gömt i rocken, och ballongen fylld med rödfärg. Men hur skulle en fyraåring haja det? Man måste ge dem en eloge för ett skickligt utfört illusionsnummer i alla fall.

En sak som kanske ökade på den där chocken var att jag faktiskt älskade cirkus. När tystnad äskades och en lång tunnel lades ut med mynningen i en jättestor bur mitt på manegen … tystnad … och så RYTANDET … håret som restes på min nacke … och så smög det ut i manegen ... ett livs levande lejon ur tunnelmynningen … den fasansfulla men trygga skräcken man då kände … och beundran för det ursprungliga och vilda.

Kanske därifrån min livslånga faibless för Hitchcockfilmer kommer?
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar