onsdag 23 september 2009

Drömlucka 16 - dröm med brett ljus

.
Ur både Blackebergsdrömmen (lucka 12) och Gran-Canaria-drömmen (lucka 4) drog jag bara ut några trådar. Ändå förde det med sig så mycket annat, när jag väl började surra och resonera. Som en liten snöboll som släpps ner i nysnö i en brant nerförsbacke.

Här är en till, som jag skrev ner som en dikt på Poeter.se:

det var så underligt
underligt välbekant
och ljuset kom brett in
i breda rum och sängarna
stod också breda
åldern omkring mig
var som luft i skåpen
och tysta dörrar
och varför var Anders där
men han skulle ha gynekologisk
undersökning sa han plötsligt
vilket inte
lät konstigt
där och då
allt fanns ihop
och ljuset fortsatte
genom rummen
det var telefonsamtal och
förberedelser för resor
mamma kom hem till mig
när jag inte var där
och jag kom hem till mamma
när hon inte var där
lever du eller är du död
och svaret att
det vet jag inte jag håller inte
så noga reda på det

i drömmen sätter någon händerna
till munnen och ropar
mil och mil härifrån
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar