måndag 28 september 2009

Drömlucka 19 - semester, here I come

.
Så kommer en harkling från den som ännu inte tagit till orda.

Alla (vänder sig långsamt mot den enda kvinnan runt bordet): Bettan? Du?

Bettan (tappar ner sina pärmar på bordet med ett enda tjong): Ja, tänk för att det var jag som gjorde det! Jag! Bettan den osynliga! Bettan fixaren! Bettan ihophållaren av allt ni drömmer ihop!

Alla: Men …

Bettan: Utan mig skulle Göran bara känna lite magknip eller så. Eller hjärtsnörp, på sin höjd. Det är jag som scriptar, arrar, klipper och prodsätter, så att det överhuvudtaget blir några drömmar av här. Därför lade jag dit Anders och gynekologen.

Alla: Men varf …

Bettan: Just for the hell of it. Nu behöver jag vila upp mig från er, förstår ni. Nu går jag på semester och det bums. Så kan ni sitta där med era klubbor och nappar och tyghjärtan!

Alla: Ja men …

Bettan: Och förresten kommer jag att göra det nästa år också! Och nästa! Bye bye, boys! (sveper upp sina pärmar och drämmer igen drömdörren efter sig med en drömduns)

Och nu kan man snacka om att en tystnad breder ut sig ...

*****

Och när jag tänker efter, är det nog så att några veckor om året är det plötsligt alldeles drömfritt i mig.

Så drömfritt som det bara kan bli när några figurer med klubbor, nappar och tyghjärtan sitter och väntar på att semestern ska ta slut.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar