onsdag 9 september 2009

Drömlucka 6 - analys av universum bara

.
Jag slank in på ett program om universum. Det siktade in sig på Big Bang mot Steady State, anhängare för resp teori intervjuades. Och jag som trodde att det intressanta med universum är vad det är för nåt, inte om det blir större eller ej.

Big-Bang-anhängarens resonemang verkar ju lite ihåligt. Att universum utvidgas medför att det var mindre i går än i dag och därför var yttepyttelitet i början då det exploderade, utvidgades, jaha det kan man ju köpa …men vänta nu … exploderade i vad då? Det var ju den där lilla pricken som var universum, alltså allt. Suck …

Min funderingstext om detta, som jag skrev för länge sen, gäller tydligen fortfarande:

Är universum oändligt? Det går ej fantisera.
För en katt som snor runt i sin egen svans
måste ändå ha början och slut någonstans.

Är universum ändligt? Det är emot naturen.
För en mur förutsätter nånting bortom muren
och ett universum kan ej vara flera.

Ändligt? Oändligt? Är det ingendera?
Hur kan då alls någonting existera?

Och himmelens alla skrattande stjärnor
lyser på myrorna i våra hjärnor.

---------

Vad detta ovan har med drömmar att göra? Ingenting, förmodligen. Men att haja vad universum är har väl alltid varit en dröm för människor? Dröm av typ 3, Uppnystardrömmen, fast på dagtid. Så jag må väl vara förlåten detta surrande.

Eller också var det en lucka jag ramlade in i när jag slog på dumburken.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar