måndag 9 november 2009

Deckartips 7 - en liten bok om Stephen Dawes

.
Jovisst måste jag ha sovit. Men nu känner jag mig klarvaken, precis när tåget stannar. Inte ytterligare nån deckare jag glömt av A. Christie? Nej, jag kan andas ut. Perrongen ser inte alls engelsk ut, vi befinner oss bestämt någonstans på den amerikanska landsbygden. Med lite möda kan man läsa på stationsskylten, där det med små försynta bokstäver står: Intimate kill.

Jag vet inte varifrån den kommer, den där lilla tunna boken jag har i min bokhylla. Den bara står där och ser inte mycket ut för världen. ”Intimate kill”, rätt vanligt namn på en deckarroman. Margaret Yorke, nä, författarens namn säger mig ingenting. Och när man börjar läsa den lilla historien om Stephen Dawes känns intrigen inte särskilt originell: en som är utsläppt från fängelset, säger sig vara oskyldig och vill rentvå sitt namn. Gäsp.

Men det tar bara några sidor och så sveps du med i berättelsen. Stephens första stapplande steg att börja leva efter tio år innanför fängelsemurarna. Hans försök att pussla ihop vad som egentligen hände den där gången. Intrigen byggs skickligt upp och ändrar riktning hela tiden. Läsaren kastas fram och tillbaka. Var det kidnappning? Eller rymning? Eller självmord? Eller mord? Och i så fall av vem?

Författarstilen påminner lite om världens mest sålda författare, John Grisham. Själva berättelsen kunde ha blivit en gastkramande Hitchcockfilm.

Och när man läst färdigt sätter man tillbaka den lilla boken i bokhyllan igen. Där den knappt syns. Som om den sluter sig inom fängelsemurarna igen. Vad märkligt det är med ord.

Deckartips 7: Intimate kill, 1985, av Margaret Yorke.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar