fredag 13 november 2009

Deckartips 9 - den flygande holländaren

.
Deckarfigurer är påhittade, slår det mig plötsligt, men de rör sig i verkliga miljöer: t ex London, New York, Ystad. Det finns dock en deckare där även miljön är påhittad. Där staden och alla platser i den, och även städerna runtomkring, är lika uppdiktade som deckarfiguren själv. Som en dubbelfantasi. Det är den deckaren vi nu stannar till vid.

På stationsskylten därute på perrongen i den stad, som alltså inte finns, står hans namn: Van Veeteren.

Städerna heter saker som Maardam, Groenstadt, Linden och Aarlach. Man kan bo på Landemaarstraat eller Alexanderlaan. Ta ett dopp i Saaren. På morgonen jogga i Megsje Bois eller läsa sin Allgemejne eller Neue Blatt.

Visst känns det lite som holländska (om det nu inte heter flamländska?), men det är fantasinamn allihop, utflugna ur hjärnan på Håkan Nesser. När jag första gången läste en Van Veeterenbok trodde jag t o m att författaren var av holländsk härkomst. Holland har alltid varit en glad skedstork i mitt hjärta. Fick tidigt en flygande start:

… Jonny Nilsson skrinnande mot Ard Schenk och Kees Verkerk

… och på rasterna i nian när vi spelade Cornelis Vreeswijks nyutkomna ”Ballader och grimascher” så vi nästan missade lektionerna …

Det är när jag läser böckerna om Van Veeteren och hans kolleger Münster, Reinhart och de Bries (det sistnämnda namnet, tänk att hitta på ett sånt läckert namn) som jag får den där känslan man kan få ibland att oj varför har jag inte skrivit någon deckare, det måste jag göra.

Som deckare betraktade då, bortsett från fantasinamnen? Är deckarna bra? Ja, Nesser kan sitt hantverk och flätar trovärdiga intriger i deckarskrået. Men det är namnfantasin som ger Van Veeterenböckerna det där lyftet.

Som om Tolkien prövat deckargenren.

Som om pop, schlager och vanlig dunka-dunka plötsligt avbryts av en strömmande Månskenssonaten av Beethoven.

Lyftet och glittret över boksidorna.

Deckartips 9: Fallet G, 2003, av Håkan Nesser (den tionde och sista Van Veeterenboken, men de nio dessförinnan är lika bra).
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar