onsdag 11 november 2009

Deckartips 8 - när halva stan var statister

.
Den här stationen, det är bestämt nåt bekant över den. Liknar på pricken den jag åker förbi till jobbet varje dag. Inte kan väl tåget stanna här? Det kan den. Och det gör den. T-Centralen, alltså. Fast ändå inte, för så står det inte på stationsskylten. Där står: Martin Beck.

Det namnet är lite nedsolkat nu. Massor av TV-inspelningar har gjorts av historier som oftast är bara lite löst byggda på böckerna. Inflation har gått i hans namn och hotat att sänka det i dussinträsket.

Stäng teven och gå till bokhyllan. Till 95 procent är det bara där du möter historierna om Martin Beck. Öppna en deckare – vilken som helst – av Maj Sjöwall-Per Wahlöö, så förstår du vad jag menar. Miljöskildringen. Den sylvassa samhällskritiken. Den levande personbeskrivningen. Med ett ord: litteratur. Som även råkar vara deckare. De hade säkerligen kunnat framföra sitt budskap i ”vanlig” romanform, men valde denna genre.

Känns det igen? Har jag inte sagt nåt liknande tidigare? Jo, om ett annat deckarpar (se deckartips 3) som man gott kan säga är dagens Sjöwall-Wahlöö.

Ur TV-skärmen och bioduken har det skvalat Beckfilmer. I huvudrollen har en rad duktiga och kända skådisar avlöst varandra. Men jag vet inte. För mig är det bara en som gjort Beck på film och det redan på början av 70-talet: Carl Gustaf Lindstedt. Han var Martin Beck. Filmen hette Mannen på taket. Därför bara 95 procent bokhylla. De återstående 5 är denna film.

Jag minns helikoptern som "störtade" på Odenplan mitt i folkmassorna. Hela Odenplan skulle alltså vara proppad av folk och det löste man genom att spela in det live på plats. Halva innerstan var statister mellan Odenplan och Vasaparken en vacker sommardag. Och även Beck-kollegan Lennart Kollberg var med i filmen, spelad av en ung och lysande Sven Wollter (den intressante Lennart Kollberg som filmmakarna i dag helt strukit och i stället bara tjatar om ointressante Gunvald Larsson).

Böckerna av världsklass och översatta till oräkneliga språk. Undrar just hur engelsmän och amerikanare uttalar författarnas namn. Vet du så maila mig.

Deckartips 8: Den vedervärdiga mannen från Säffle, 1971, av Maj Sjöwall-Per Wahlöö (hette som film: Mannen på taket, av Bo Widerberg).
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar