fredag 28 augusti 2020

Bricka full med stjärnor



När jag var liten samlade jag på filmisar. Det var små bilder på den tidens filmstjärnor. Man köpte dem i bokhandel och sen kunde man ha byteshandel med andra. 
Det fanns motsvarande med fotbollsstjärnor också. Men det grep inte mig på samma sätt. Fotbollen hade inte ett rytande lejon på en filmduk. Filmstjärnor var magi.

Det var en massa olika leverantörer av dessa små platsöverdragna kort och kvalitén var oerhört varierande. Vad gjorde det? Magin blev inte mindre. Jag skulle vilja skriva lite om det här. Men det finns så många stjärnor. Hur välja?

Jo, så här. Det finns brickor på torgkiosken här i Varberg där motivet är filmisar. Jag har ett ex även i min ägo. Det är filmisar som ser utkastade ut huller och buller över brickan. Men vid närmare betraktelse bildar de faktiskt kolumner uppifrån och ner, 4 i varje kolumn, 6 sådana kolumner.

Urvalet ser OK ut. De här måste jag skriva om! 24 st filmstjärnor eller skådisar, hälften tjejer och hälften killar. På de flesta står det inget namn men jag borde känna igen dem ändå. Fint. Då tar jag en i taget och börjar med den längst upp till vänster. Vem kan det vara ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar