fredag 28 augusti 2020

Gregory Peck


Sjätte och sista kolumnen börjar med en mörkhårig man och förnamnet syns. Gregory. Det kan bara vara en:

Gregory Peck
Levde den 5 april 1916 (La Jolla, Kalifornien)-12 juni 2003 (Los Angeles)

Gregory Peck. Ett magnifikt Hollywoodnamn. Och det var inte taget, han hette så. Hela dopnamnet var Eldred Gregory Peck. Ännu ballare alltså.
Det var hårdvaluta på skolgården. Där kunde det låta:
- Har du en Zsa Zsa Gabor, kan jag få byta till mig den mot en John Wayne?
- Wayne? Nä, sällan.
- Men mot en Gregory Peck då?
- Visst. Kör för det. Här e en Zsa Zsa, ro hit me en Peck.

Hans föräldrar skildes när han var 5 år och han växte upp hos sin farmor. Barndomen låter lite lik James Deans. Mycket sport också. Deltog i roddkamp när han låg vid University of California och ådrog sig en ryggskada, som gav honom frisedel, läser jag.

Har jag sett något av Gregory Peck? Nja, vet inte. Men han var ju med i Prinsessa på vift 1953, den som Audrey Hepburn slog igenom med. Snuttar av den har jag ju sett. En prinsessa och en journalist möts på en vespa genom Den eviga staden. Ja, hög charmfaktor. Och känns modern.

Jag slår fram en bild över hans främsta filmer. Det är många spänningsfilmer, ser jag direkt.

Två krigsfilmer, Luftens örnar (Twelve O´Clock High), 1949, och Kanonerna på Navarone 1961. Navaronefilmen har jag ju sett nån gång, David Niven och Anthony Quinn är med.

Och en Hitchcockrysare, Trollbunden (Spellbound), 1945. Den minns jag. Minnesförlust, psykoanalys, mord, kärlek och Ingrid Bergman. Måtte ha varit en fröjd för Gregory Peck att vara med i. Nån berömd sekvens med Salvador Dali fanns med också.

Och förstås Moby Dick, 1956, han är den perfekta kapten Ahab. Det dröjer dock väldigt länge innan han visar sig på däck. Som det ska vara. Det är ju en del av mystiken.

Men där, den filmen har jag inte sett något av, Tyst överenskommelse (Gentlemen´s Agreement) från 1947. Verkar vara en kvalitetsrulle även det, han är en journalist som undersöker antisemitismen i New York.

Gregory Peck fick fem Oscarsnomineringar för bästa manliga huvudroll. Och en gång vann han det priset!
Men det var ingen av dem jag nämnt ovan utan i en film från 1962 som hette Skuggor över Södern. Och - lo and behold - det är filmatiseringen av To Kill A Mockingbird, den där moderna klassikern till roman, som skrevs 1960 av Nelle Harper Lee. Hennes enda publicerade roman i 50 år.
Den isande handlingen: att rentvå en oskyldig svart man för våldtäkt av en vit kvinna mitt i Alabama i den amerikanska Södern.

Egentligen har jag sett snuttar av många Gregory-Peckfilmer när jag tänker efter. Han var på något sätt självklar i sina huvudroller. En stjärna som lyste.

Under filmandet av En prinsessa på vift träffade han fransyskan Veronique Passani som han gifte sig med 1955. De förblev gifta hela hans liv.

Ett Hollywoodäktenskap som varade i 48 år.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar